
Programski producent – karika koja čini razliku u kvaliteti radijskog programa
Programski producent zajedno s DJ-em čini kralježnicu uspješnog showa na formatiranom radiju.
Biti producent je poziv, a njegov posao je dinamičan i kreativan, objašnjava predsjednica IRI-ja Anita Šulentić koja svoju strast prema radiju prenosi na nove generacije edukacijama medijskih djelatnika i novinara na komercijalnim radijskim postajama.
Producent je kao svojevrsni content manager uključen u cjelokupni kreativni proces stvaranja showa, od pripreme do realizacije, i svih njegovih “odjeka” tijekom dana. Zajedno s DJ-em osmišljava sadržaj, istražuje razne teme koje odgovaraju profilu slušatelja brenda radija, dogovara gostovanja uživo, priprema predprodukciju za audioproducente, a zadužen je i za komunikaciju sa slušateljima u tijeku i nakon samog showa. Na dnevnoj bazi generira content za podcast, blog, web stranicu i društvene mreže.
“U RH trenutno ne postoji formalno obrazovanje za programskog producenta, najsrodniji fakulteti su novinarstvo, medijska produkcija, komunikologija ili komunikacijski menadžment”
ističe Šulentić, ali i navodi da edukacija nije jedini kriterij za uspjeh na poziciji producenta. Praktične i tehničke vještine na radiju su vrlo visoko vrednovane.
“Da bi bili uspješni, potrebne su izvrsne komunikacijske i organizacijske
kompetencije, sposobnost da budeš dio tima, a opet svoj i neovisan.”
“Moraš biti upućen u sve što se događa u društvu i spreman na istraživanje svih područja života “tvoga” slušatelja. Radio je živ medij pa vrlo često zahtjeva reakciju u trenutku, što može biti stresno”, kaže predsjednica IRI-ja, ali jednu kvalitetu stavlja ispred svih – ljubav prema radiju. Strastveni u svom poslu koriste svaku šansu za dodatnim obrazovanjem, prate rad kolega na najuspješnijim radijskim postaja u svijetu, imaju svoje uzore. Oni su otvoreni za nove ideje i tehnologije, a u svakodnevnom radu koriste programe kao što su Microsoft Office, Ocean Audio, Cool Edit Pro, Photoshop.
U Hrvatskoj, kaže Šulentić, imamo vrlo uspješne producente koji su se dokazali, poput Marte Dugandžić s Antene Zagreb, prvog formatiranog radija koji je na neki način prvi uveo poziciju modernog programskog producenta. Marta je na najslušanijem zagrebačkom radiju počela raditi 2013., a u međuvremenu je u SAD-u stjecala nova znanja.
“Otišla sam u New York na Masters iz korporativnih komunikacija koji sam završila 2018. i vratila se na Antenu. Fora mi je da sam za upis na Masters morala imati dvije godine radnog iskustva, a upravo moje radno iskustvo je svim kolegama i profesorima bilo najzanimljivije. Život i obrazovanje u New Yorku su mi proširili vidike, a iskustvo koje sam stekla puno mi pomaže na poslu.”
Marta nam kaže i da producentu sve oko njega treba biti izvor inspiracije i da je bitno da se producent i DJ dobro poznaju. Ističe kako su za uspješan show bitni timski rad, uvažavanje i dobra energija. Spajanje pravih ljudi u dobitnički tim pokazalo je da rezultati radija u vidu slušanosti i prihoda neće izostati.