Mladi kipar Mate Turić za MS: Umjetnost je najbitniji segment svakog života

Mladi hrvatski kipar Mate Turić već je treću godinu za redom svojim “jedrima” doplovio do Pariškog jesenskog salona, jedne od najprestižnijih svjetskih institucija za promociju umjetnosti. Tim povodom gostovao je u Intervjuu Media servisa koji je vodio Bruno Perić.

Riječ je o velikoj časti, priznanju i ostvarenju sna svakog umjetnika, kaže nam Turić o velikom priznanju koje mu je za njegovu skulpturu pod nazivom “Linije Života” stiglo iz Pariza. Turić je naime, dobio nagradu za originalnost. Jedra su motiv pun simbolike kako generalne tako i iz perspektive pojedinca.

“Jedra su zapravo jedna moja priča s kojom sada pravim priču o Panonskom moru u kojoj kroz jedra želim promovirati Hrvatsku, ali i sve zemlje Panonskog mora koje su nekad bile. Jedra su simbol slobode, zajedništva, nade i upornosti tako da se zapravo svaki čovjek može prepoznati u simbolu jedra.”

Želja mu je, kaže, bila da ima originalnu i drugačiju ideju, a ona je osim na Pariškom salonu prepoznata i u drugim dijelovima svijeta.

“To je prešlo hrvatske granice. Od SAD-a do Južne Amerike i Kine. Znači iz svih dijelova svijeta sam dobio velike stručne pohvale ljudi koji se razumiju u umjetnost.”

Mladim umjetnicima je općenito teško istaknuti se iz mora svojih kolega, a nažalost su nerijetko prepoznati i uvaženi tek nakon smrti. Turić, poznatiji i kao Mata CROata o svom putu prema priznanju kaže:

“Još uvijek je teško. Zato što sam umjetnik koji ne dolazi iz sustava nego se dokazao radom i idejama i kao takav ugrožavam mnoge koji su u sustavu i koji me jednostavno ne žele. To je realnost, ali na toj osnovi je nastao Pariški salon na kojem sam sad izlagao. Isto je bilo 1903. godine. Umjetnici koji nisu bili primljeni u sustav, a bili su kvalitetni i danas su neka od najpoznatijih svjetskih imena su došli tamo izlagati.”

Osim od bračkog, Turićeve skulpture izrađene su i od rimskog, makedonskog i turskog kamena, a dok je skulptura koju je izložio u Parizu teška osamdesetak kilograma, ima i brojne manje radove. Dok je u nekim drugim zemljama umjetnost nezaobilazan dio života, u Hrvatskoj se ponekad čini kao da nije dovoljno izražena te da je javnost ne uvažava koliko bi možda trebala.

“Mi svi živimo u suživotu s umjetnošću. Kada se rodimo tu je crtana umjetnost poput slikovnica, igračaka. To sve rade umjetnici i to se nastavlja kroz dizajn, glazbenu i filmsku umjetnost, arhitekturu. Znači, živimo suživot s umjetnošću i to je bit. Umjetnost je zapravo najbitniji segment svakog života.”

Za kraj, Turić je rekao kako mu je jedan od ciljeva da barem jednu od njegovih skulptura naruči i neki od hrvatskih gradova kako bi krasila bilo muzej, bilo neku javnu površinu.