Staničić za MS: Procijepljenost će utjecati na iduću turističku sezonu

Kako protječe postsezona, kako na nju utječe loša epidemiološka situacija u zemlji, što spremamo i kakva očekivanja imamo od Adventa i koja je razvojna strategija hrvatskog turizma, u Intervjuu tjedna Media servisa pitali smo direktora Hrvatske turističke zajednice Kristjana Staničića. Intervju je radio Damon Balenović.

Pandemija koronavirusa neizbježna je tema, pogotovo kada znamo koliko utjecaj ima na turizam. Brojke u Hrvatskoj rastu, procijepljenost je ispod prosjeka EU-a, a te brojke se prate i na tržištima od kuda dolaze naši gosti. Radimo li sami protiv sebe? “Promijenile su se navike i trendovi, a mi smo na njih dobro i pravovremeno odgovorili, što potvrđuju i turističke brojke”, rekao je Stanišić.

“Trenutna situacija nam sigurno ne ide u prilog. Međutim, ja vjerujem da ćemo kroz mjere koje su sada na snazi, a i neke buduće mjere, utjecati ipak na suzbijanje trenda rasta broja zaraženih. Evo ja ću iskoristiti prigodu da pozovem sve naše sugrađane koji se još nisu procijepili da to učine. I sigurno da će procijepljenost biti vrlo važan element koji će utjecati na tokove sljedeće turističke godine.”

Razmišlja se o online nastavi, a u isto vrijeme Mjesec hrvatskog turizma je produljen do 7. studenog. Je li to kontradiktorno?

“Pratimo razvoj situacije iz dana u dan. Naravno da trenutna situacija nije dobra, međutim, Mjesec hrvatskog turizma je zapravo nastavak prošlogodišnjeg projekta Tjedan odmora vrijedan, a mi smo upravo na temelju prošlogodišnjih iskustava i inputa koje smo dobili od strane pružatelja usluge s jedne strane i korisnika s druge strane išli u pravcu produženja cijelog termina.”

Mjesec Hrvatskog turizma okuplja preko 420 ponuditelja uz popuste od barem 35 posto, a naglasak je na kontinentu, istaknuo je Staničić, tako da će projekt zaživjeti na nagodinu.

“Uvijek bude novina u smislu ponude, u smislu cijelog koncepta što se tiče stvaranje nekog doživljaja i vjerujem da će se kao i ove te kao i prošle godine i sljedeće godine odazvat veliki broj naših turističkih radnika koji pružaju usluge u turizmu.”

Unatoč pandemiji iza nas je vrlo uspješna sezona, a kako protječe postsezona? Pogotovo u usporedbi s rekordnom 2019.

“U rujnu mjesecu smo ostvarili 94% turističkog prometa iz rujna 2019., dakle, gotovo smo na toj razini. Listopad sada teče također jako dobro, negdje smo na preko 70-ak posto. Ono što je najvažnije je da bilježimo pozitivan trend iz glavne turističke sezone, da smo kumulativno od početka godine na nekih 77% turističkog prometa, što je iznad naših očekivanja”.

Najposjećenije destinacije su Rovinj, Poreč, Opatija, Zadar, Split i Dubrovnik, ali i Zagreb se vraća u igru kroz poslovni turizam, a rast se bilježi i u Slavoniji te Zagorju, otkrio nam je Staničić. A sada su pred nama božićni i novogodišnji praznici, vrijeme Adventa. Kakva su očekivanja, pogotovo od Zagreba koji će ove godine imati Advent bitno smanjenog obujma.

“Pa sigurno da treba očekivati manji broj turista s obzirom na epidemiju i s obzirom na situaciju na nekim tržištima. Vjerojatno će cijeli Advent biti koncipiran i uvjetovan, u smislu organizacije, da se poštuju sve epidemiološke mjere koje su na snazi. Ali ja bih posjetio da nije samo Zagreb organizator Adventa, postoje i druge destinacije i na kontinentu i na moru”.

Govorilo se da imamo premalo hotela, pogotovo najviših kategorija, a previše obiteljskog smještaja i apartmana, ali onda je pandemija promijenila sve. Naše mane postale su naše prednosti.

“U privatnom smještaju bilježimo izraziti porast razine kvalitete i upravo su se najkvalitetnije kuće za odmor i apartmani ove godine prodavali. Oni su bili najtraženiji. Negdje oko četvrtinu kapaciteta imamo u kampovima koji također bilježe porast kvalitete. Što se tiče hotelskog smještaja, slažem se da hotelskog smještaja nedostaje. Međutim i tu se dogodila potvrda tog trenda da su se najkvalitetniji hoteli sa 4 ili 5 zvjezdica najbolje prodavali i postizali najbolje cijene.”

Hrvatska se pokušavala nametnuti i kao aviodestinacija, a ne kao gotovo isključivo autodestinacija. Ali i to se pokazalo kao naša prednost u vrijeme pandemije.

“Mi smo u proteklih nekoliko godina, izuzev 2020. i 2021. na koje je utjecala pandemija, zapravo smanjili postotak auto gostiju s nekih 90% na 80%. Dakle, povećali smo avioprijevoz i to je sve skupa važno jer aviogosti produžuju turističku sezonu. To je nekakva odrednica i smjernica buduće strategije. Dakle, prije svega rast kvalitete u svim smještajnim kapacitetima i segmentima turističke ponude te rast i jačanje našeg aviopotencijala.”

Pored toga, koje su još smjernice za razvoj hrvatskog turizma?

“Razvijamo u pravcu ekonomske održivosti, održivosti našeg okoliša i prostora, kao najvažnijih resursa. I naravno socijalna održivost da i domicilno stanovništvo od toga ima određenu korist. Kada pomirimo sve te interese onda će Hrvatska imati jedan kvalitetan razvoj budućeg turizma.”

Zbog manjka radne snage ove godine uvezli smo veći broj radnika nego ranije, a za to su zaslužne i povećane kvote.

“Ja vjerujem da će Vlada i u ovom primjeru izaći u susret turističkom sektoru i zajedno s turističkim sektorom pronaći odgovarajuće mjere da se i tom problemu i u sljedećim godinama doskoči. Ono što treba raditi, uz pronalazak radne snage, je edukacija i rad na kvaliteti kako bismo zadržali određenu razinu.”

Predstavništvo Hrvatske turističke zajednice u Kini je sudjelovalo na sajmu Guilin China-ASEAN Expo. No, u posljednjih godinu i pol dana sajmovi nisu bili česti. Kako se HTZ tome prilagodio?

“Turistička zajednica se odmah prilagodila novonastalim okolnostima još prošle godine. Neki su postali hibridni, većina njih je otišla na online formu, ali je Hrvatska turistička zajednica osmislila jednu posebnu platformu za sajamske nastupe na temelju koje smo putem naših predstavništava odradili niz prezentacija i omogućili online B2B radionice što je pobudilo jako velik interes na tržištima i to ćemo nastaviti raditi.”

Sada nam dolaze Dani hrvatskog turizma u Župi Dubrovačkoj. Najveći je to skup turističkih djelatnika, a najboljima će se uručiti nagrade.

“U onom radnom dijelu programa bit će niz stručnih skupova, okruglih stolova i rasprava. Ja ću izdvojiti samo jedan okrugli stol kojeg organizira HTZ gdje ćemo imati niz eminentnih međunarodnih stručnjaka iz područja turističkog sektora. Od predsjednika najvećih turoperatora, najznačajnijih svjetskih hotelskih lanaca, avioprijevoznika, gdje ćemo raspravljati i razgovarati o nekim budućim trendovima i onome što nas očekuje u 2022., ali i budućim godinama.”