Gršić za MS: Sustav e-Građani stvara uštede za državna tijela i za korisnike

U Intervjuu tjedna Media servisa gostovao je državni tajnik u Središnjem državnom uredu za razvoj digitalnog društva Bernard Gršić, koji nam je otkrio kako je proteklo prvo online samopopisivanje građana, koliko ljudi koristi sustav e-Građani, što sve taj sustav nudi, što planira ponuditi kao i koje su njegove prednosti.

Prošle godine provedeno je prvo digitalno popisivanje građana u Hrvatskoj, a Gršić nam je otkrio koliko se građana kroz sustav e-Građani samopopisalo i kako je taj postupak protekao.

”Popisano je oko milijun i 637 tisuća hrvatskih građana, što je nešto više od 40 posto svih popisanih građana. U određenim trenucima smo bilježili veći interes i došlo je u kratkotrajnim situacijama i do određenog zagušenja sustava. To su stvari koje su i normalne, ali s druge strane vrlo brzo se reagiralo i otklonilo sve moguće nedostatke”.

Samo tijekom samopopisivanja sustav e-Građani je zabilježio 83.500 novih korisnika. Istaknuo je da je pandemija pokazala da je digitalni način razmišljanja postao fokus hrvatskih građana.

”Za koji dan ćemo, prema nekakvim procjenama, imati 1,6 milijuna hrvatskih građana koji su korisnici sustava e-Građani, imamo 100 usluga. Važno je spomenuti da je u ove dvije godine pandemije upravo taj broj u svakoj godini porastao za otprilike 38o tisuća”.

Od 100 usluga na raspolaganju, državni tajnik je izdvojio one koje građani najviše koriste.

”Najviše korištena usluga je usluga korisničkog pretinca, i to je sasvim logična jer je to dio sustava e-Građani preko kojeg građani komuniciraju s državnim tijelima. Ali od svih usluga definitivno je EU digitalna COVID potvrda jedna od korištenijih usluga. Tu treba spomenuti i e-Poreznu jer je sad vrijeme prijava poreza, sada je interesantna i usluga e-Dnevnik kao i Portal zdravlje”.

Tvrdi da je sustav vrlo korisna komunikacija s državom.

”Nema radnog vremena, možete u bilo koje doba pristupiti, iz udobnosti svog doma ili mobilnog uređaja potražiti i dobiti određenu uslugu, dobiti nekakvu potvrdu, zatražiti neku uslugu od državnog tijela bez odlaska na šalter, bez čekanja u redovima, stvarajući dakle jednu puno bržu i kvalitetniju komunikaciju s državnim tijelima. Pozivam sve građane da se uključuje u sustav e-Građani”.

Korištenje sustava e-Građani ujedno znači i ušteda vremena i novca.

”Bilježimo 81 milijun puta korištenje sustava e-Građani i mogli bismo to prevesti na drugačiji jezik i reći da je 81 milijun puta netko manje otišao na šalter nekog državnog tijela i državne institucije kako bi dobio određenu uslugu. Same te brojke nam govore o tome da su uštede koje koriste i državna tijela, ali prvenstveno građani kojima je to namijenjeno velike”.

Što se tiče prijave i korištenja samog sustava, procedura je jako jednostavna, a što je sa sigurnosnim aspektom? Koliko građani mogu biti sigurni da su njihovi podaci sigurni?

”Podaci su sigurni. Oni se nalaze u državnoj informacijskoj infrastrukturi. Postoje timovi stručnjaka koji redovito brinu o sigurnosti i podataka i o cijeloj državnoj informacijskoj infrastrukturi. Znači sam pristup sustavu je omogućen kroz više razina sigurnosti”.

Posljednja implementirana usluga u sustavu je usluga Državne geodetske uprave koja omogućava građanima i poslovnim subjektima prijavu elaborata i komunikaciju s Državnom geodetskom upravom. No nije ta usluga zadnja. Na pitanje hoćemo li jednog dana u potpunosti zamijeniti šaltere klikovima iz doma i koje usluge još pripremaju Gršić je odgovorio:

”To je jako lijep scenarij i to je nešto prema čemu težimo. No istina, uvijek mora postojati i onaj šalter za one korisnike koji se ne snalaze u digitalnom okruženju. U zadnje vrijeme jako smo fokusirani na povezivanje baza podataka svih državnih tijela jer želimo izbjeći ono što nas građani najčešće i pitaju i najčešće prigovaraju javnoj upravi, a to je zašto nas ponovno tražite neki podatak koji imate u nekoj drugoj bazi i registru, kad sve znate o nama”.