Matt Payton: ‘Ovo su uzbudljiva vremena za radio u Hrvatskoj’

ZAGREB – Glavni tajnik Europskog udruženja radija (AER) Matt Payton otkriva kako je koronakriza utjecala na europsku radijsku industriju i što je zaključio prilikom posjete Zagrebu u veljači kada se udruga HRF pridružila AER-u. Intervju, prvi u nizu s istaknutim kreativcima europske radijske industrije, u suradnji s udrugom HRF, donosi AMM GLOBAL INSTITUT (AGI), prvi privatni institut kreativne industrije u Hrvatskoj čiji je osnivač Ivan Jurić-Kaćunić. Cijeli intervju prenosimo u nastavku.

Koja je generalna uloga AER-a u radijskoj industriji?

Europsko udruženje radio postaja (AER) je glas komercijalnih radija u Bruxellesu. Predstavlja više od 5.000 komercijalnih postaja diljem Europe. AER stoga podupire njihovo zdravo poslovanje kroz različite aktivnosti lobiranja. Predstavlja direktnu poveznicu prema EU i međunarodnim institucijama te ih na taj način mogu informirati ili čak mogu utjecati na njihove odluke. No, ono što je presudno, komercijalna radijska industrija na ovaj način može razmjenjivati informacije i doprinositi rješavanju problema u velikim izazovima s kojima je suočena.

Velike promjene su se dogodile u radijskoj industriji u ovoj godini. Što biste istaknuli kao najvažnije?

Nemoguće je na kraju 2020. godine ne razgovarati o poslovanju bez osvrta na utjecaj koronavirusa. Ova godina bila je teška za sve, stoga ni radijska industrija nije izuzetak. No, krizna vremena mogu otvoriti i neke nove poslovne prilike. Lockdown koji je u proljeće uveden diljem Europe onemogućio je putovanja ili druženje s ljudima u malim zatvorenim prostorijama, što uključuje i radijski studio. Zbog toga je većina DJ-a i novinara morala razviti i primijeniti kreativne načine proizvodnje vlastitog sadržaja kako bi njihova publika i dalje bila informirana. Takav način rada nerijetko je uključivao korištenje dobrobiti današnje tehnologije kako bi mogli proizvoditi radijski program iz svojih domova ili manjih, izoliranih studija. Pritom se vodilo računa da radio ostane dosljedan i relevantan izvor informiranja kojemu se od svih medija najviše vjeruje. Bez obzira na sve, radijske tvrtke su ove godine ipak uspjele nastaviti svoje fantastične inovativne projekte, što se posebno odnosi na poboljšanje platformi za online radio. Iako se radio još uvijek ne sluša primarno putem interneta, zabilježen je veliki rast, posebno putem pametnih telefona, Amazon Echo platforme ili spajanjem putem zvučnika u automobilima. Kako bi poboljšali tu vrstu usluge, radijska industrija je osmislila vlastiti servis – Radioplayer, zajedničku online platformu za radio. Riječ je o servisu koji trenutno djeluje u 13 zemalja diljem Europe, a tijekom 2020. godine je pokrenut u Francuskoj, Italiji, Nizozemskoj i Švedskoj.

Pandemija koronavirusa promijenila je radijsko tržište i odnose u medijskoj industriji općenito. Kako se današnji radio nosi s izazovima s kojima je radijska industrija suočena u ovim vremenima?

Pandemija koronavirusa obilježila je živote svih nas na puno različitih načina. Za medijske tvrtke čiji prihodi ovise o oglašavanju ovo je bila jako teška godina, stoga su neke od njih ili ugašene ili su pak morale drastično smanjiti svoje budžete. Očekuje se da će oglašivački prostor za komercijalni radio pasti za 20% do 30% u većini ekonomski uspješnih zemalja diljem Europe. Ipak, prema svim predviđanjima, takva bi situacija trebala biti kratkotrajna. Slušajući radio danas, on je jači nego ikada, jer ga ljudi najviše slušaju doma, umjesto u automobilu ili tijekom putovanja. Stoga možemo reći da je slušanost radija i dalje jako velika te će oglašivači zasigurno pokušati doprijeti do te publike jednom kada se život vrati u normalu. Posljednje dobre vijesti o dolasku cjepiva za koronavirus također nalažu da se ekonomski oporavak može očekivati u prvoj polovici 2021. godine.

Koji su ciljevi AER-a za buduće razdoblje?

Vjerujem da će AER zajedno sa svojom međunarodnom organizacijom u budućem razdoblju biti važniji nego ikada do sada. U posljednjih nekoliko godina smo itekako naučili da veliki globalni trendovi mogu utjecati na sve nas. To nam je pokazala pandemija koronavirusa, ali i današnja tehnologija te brojni trendovi u poduzetništvu i medijima. Kako bi odgovorili na neke od trenutnih izazova AER je predložio plan oporavka radija u šest točaka koji je poslan Europskoj komisiji i Europskom parlamentu, a naše prijedloge mogu uzeti u obzir prilikom predstavljanja svog plana za radio i medije. Ukratko, riječ je o sljedećim prioritetima:

  • MEDIJSKI PLURALIZAM: Podupiremo snažan, neovisan i kvalitetan izbor medija. To nije uvijek moguće osigurati, posebno online.
  • PRISTUP: Želimo omogućiti siguran pristup radiju na svim platformama, i za slušatelje i za radijske postaje (bez obzira na to koji uređaj koriste). Vjerujemo da nam suradnja kakvu imamo sa spomenutom platformom Radioplayer može u tome pomoći, no trebat će nam i pomoć Europske unije kroz njihove inicijative: Digitalni servisi i Digitalna tržišta.
  • KONKURENCIJA: Zdrava konkurencija s javnim medijima, a posebno digitalnim platformama kao što su Google i Facebook, imaju veliki marketinški utjecaj, ali bez jasnih zakona i odgovornosti.
  • OGLAŠAVANJE: Zalažemo se za nepotrebna ograničenja u oglašavanju (to može biti jako pogubno za radio), ali pritom vodimo računa o zaštiti potrošača.
  • PROMOCIJA: Radiju želimo osigurati prepoznatljivu ulogu, u okviru europske kreativne industrije, što se posebno odnosi na potpore za umjetničke slobode i promociju glazbe.
  • AUTORSKA PRAVA: Podržavamo učinkovit, povoljan i pravedan režim autorskih prava koji prepoznaje ulog i vrijednost radija u usporedbi s glazbenim streaming servisima.

Udruga Hrvatski radijski forum ove godine je na Svjetski dan radija postala 17. članica Europskog udruženja radijskih postaja. S obzirom na vaše bogato iskustvo iz cijele Europe koji su vaši dojmovi o hrvatskoj radijskoj industriji?

Posjetio sam Zagreb na Svjetski dan radija početkom 2020. godine što je za mene bila velika čast i privilegija. Izuzetno sam zahvalan udruzi Hrvatski radijski forum na pozivu da sudjelujem na 3. Hrvatskom radijskom forumu koji se svake godine održava upravo na Svjetski dan radija. Imao sam čast tada objaviti da je udruga HRF postala punopravna članica AER-a.

Tada sam shvatio da su ovo zaista uzbudljiva vremena za radio i općenito medije u Hrvatskoj. Posjetio sam velike nacionalne radijske postaje, među kojima je i narodni, kao i uspješnu Antenu Zagreb. Odmah mi je bilo jasno da spomenute radijske postaje shvaćaju izazove s kojima je radio suočen, budući da investiraju svoje resurse u talente, tehnologiju, ali i brend. To samo znači da će nastaviti pružati najbolju moguću uslugu svojim slušateljima i oglašivačima. No, radio u Hrvatskoj se susreće s brojnim sličnim problemima kao i u drugim zemljama, što uključuje natjecanje s online servisima, ali i pitanje odgovarajućeg zakonskog okvira. To su zajednički izazovi radijske industrije i jedan od glavnih razloga zašto je bitno da djelujemo zajedno kroz AER.