Barbara Kolar za HRF: ‘Nema straha za budućnost radija.’

Foto: Antena Zagreb

S obzirom da je glavna zadaća Hrvatskog radijskog foruma promicati, razvijati i unaprijeđivati radio kao medij, nije bilo adekvatnije radijske zvijezde za prvi intervju na našem webu. Barbara Kolar sve navedeno radi sustavno već više od 20 godina koje je provela i dalje provodi za mikrofonom u radijskom eteru.

Barbaru smo pitali da usporedi radio i struku radijskog voditelja danas i prije, ali i kako vidi budućnost radija i razvoj radijskog etera. Neprikosnoven autoritet i vladarica etera ni ovoga puta nije razočarala svojim razmišljanjima. U razgovoru smo uživali, a nadamo se da ćete i vi.

Na kakve sve promjene je Barbara nailazila kroz sve ove godine… Koliko se radio promijenio u odnosu na prije, recimo 10 ili 15 godina? Možemo li usporediti radio danas i jučer?

  • Lijepo, i na radio primjenjivo, reče Petar Preradović: “Stalna na tom svijetu samo mijena jest”. Mislim da bi bilo neprirodno da se ništa ne mijenja jer bi to vjerojatno značilo da niti ne živi, a radio je unatoč sumnjama kako će “video ubiti radijske zvijezde” itekako prisutan i aktivan. Osobno mogu svjedočiti promjenama koje su se dogodile na radijskim postajama na kojima sam radila – od Radio Samobora, preko RVGa i Obiteljskog radija do Antene Zagreb. Nekoć je najveća vještina bila moći puno govoriti, danas pak u što manje riječi reći čim više. Od strogo profiliranih, ljudi koji rade na radiju sve više postaju multipraktici, što s obzirom na tehnički i tehnološki napredak i ne predstavlja osobitu komplikaciju.

S obzirom na sve navedeno kako vidiš budućnost i razvoj radijskog etera u budućnosti?

  • Čini mi se kako je ta budućnost obrnuto proporcionalna navedenom kompiliranju vještina radijskih djelatnika i predstavlja profiliranje stanica kroz sadržaje i vrstu glazbe koje nude svojim slušateljima. Načelno je to već prisutno u dobrom dijelu etera, no za očekivati je da takva formula doista postane standard. Iako će staromodnom hard core slušatelju poput mene nedostajati svaštarenje i neočekivani obrati u svakome smislu, istraživanja pokazuju kako ljudi vole sigurnost poznatog. A u velikoj konkurenciji opstaju oni koji se mogu prilagoditi željama i zahtjevima korisnika, pa ih unutar tih njihovih samopostavljenih granica uspiju zaintrigirati i zabaviti. I iznenaditi na ugodan način.
Foto: Antena Zagreb

Što slušatelji primarno očekuju od radijskog programa – zabavu ili informaciju? Ili pak očekuju informaciju danu na zabavan način?

  • Mislim da je taj element zabave i zabavnosti itekako važan. Jer do informacije je danas neopisivo jednostavno doći. Ako si news junkie ne moraš više čekati informativne emisije na radiju i televiziji ili cupkati ispred kioska u očekivanju svježeg tiska – u svakom trenutku s 2-3 klika saznajemo sve što smo željeli, pa i više od toga. Stoga razliku čini način na koji će informacija biti prenesena. Ista stvar je i s glazbom. Kad sam ja bila klinka radio je bio ako ne jedini, onda sigurno najbolji i najjednostavniji način za slušanje glazbe. Danas je vještina privoljeti nekoga da svoje omiljene pjesme i izvođače sluša u eteru.

Koliko je su društvene mreže utjecale na radio i njegov razvoj? Nekada smo u eteru čuli samo glas, a sada možemo i gledati voditelje uživo ili s vremenskim odmakom, kao na TV-u i imati uvid u sve što se događa u eteru.

  • Joj, rekoh već kako sam staromodna, a po ovom je pitanju to i itekako očito. Sviđala mi se ta tajanstvenost, gotovo bih mogla reći i romantičnost vremena u kojima si tek po boji glasa i načinu govora mogao nagađati tko je i kako izgleda osoba koju slušaš. Uvjeravam vas kako malo misterije nikome nije naškodilo. Ali priznajem – bilo bi nerazumno, nepraktično, neprofesionalno i ako ćete u konačnici vjerojatno i neprofitabilno ne povinovati se zakonima vremena, a oni definitivno nalažu opću prisutnost na svim dostupnim platformama. Kao što već rekoh – opstaju prilagodljivi. Evo i ja se trudim, haha.

Istraživanja pokazuju da je radio medij kojemu se najviše vjeruje – zašto je po tvom mišljenju tako?

  • Iako su danas portali preuzeli primat po brzini objavljivanja informacija, radio je uspio ostati objektivniji i neutralniji. Nije sve “ekskluzivno” i “senzacionalno”, za lažne sadržaje i navlakuše etersko je vrijeme predragocjeno. Osim toga, na radiju se slušatelj još uvijek može vezati uz neko ime kojem vjeruje i čiji mu je način prenošenja sadržaja zanimljiv, ugodan, zabavan i blizak. Radio je još uvijek prijatelj, a ne bezličan servis za glazbu i informacije. I dok god je tako mislim da nema straha za njegovu budućnost.
Foto: Antena Zagreb